Fundusze Europejskie wspierają rozwój miast – ekologiczna inwestycja w Olsztynie
„Kiedy przygotowywaliśmy strategię rozwoju transportu publicznego, zapytaliśmy naszych mieszkańców, jakim transportem publicznym chcieliby się w Olsztynie poruszać. I wtedy padł pomysł, żeby przywrócić tramwaje. To był rok 2003/2004. Mając możliwość skorzystania z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej we współpracy z ówczesnym Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, zdecydowaliśmy się na realizację pierwszego projektu w latach 2007–2013” - opowiada Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna w latach 2009-2024.
W pierwszej perspektywie powstały trzy linie tramwajowe z podwójnym torowiskiem o łącznej długości ok. 11,5 km, zakupiono 15 składów tramwajowych o charakterystycznej limonkowej i srebrnej barwie, a także zbudowano zajezdnię na 18 składów. Z tych linii dziennie korzystało 20 tys. pasażerów. Jak podkreśla Andrzej Karwowski z Urzędu Miasta Olsztyna, kierownik Jednostki Realizującej Projekt V, która odpowiada za rozbudowę sieci tramwajowej, mimo że linie tramwajowe to ułamek procenta wszystkich linii komunikacyjnych w mieście, jednocześnie to aż 20 proc. przewozów wszystkich linii dziennych.
„Te trzy linie łączą osiedla Jaroty i Pieczewo wraz z podosiedlami, z centrum i dworcem PKP. Składy jadą mniej więcej w 2/3 po tym samym torowisku. Teraz w godzinach szczytu jedzie się do centrum 25 minut. Autobus planowo pokonywał tę trasę w trzy kwadranse, ale rzadko kiedy udawało mu się trzymać rozkładu jazdy” - opowiada Andrzej Karwowski.
W pierwszej perspektywie finansowania zostały także przebudowane niektóre ulice z całą infrastrukturą podziemną i naziemną, powstały trambuspasy (autobusy w ścisłym centrum jadą po linii tramwajowej), łączone przystanki autobusowo-tramwajowe.
Druga perspektywa pozwoliła na sfinansowanie budowy 6,5 km podwójnego torowiska, estakady, aby bezkolizyjnie przeprowadzić torowisko i linię wysokiego napięcia, zakup ośmiu składów tramwajowych i rozbudowę zajezdni do 33 stanowisk. Koszt inwestycji to 620 mln zł, z czego 420 mln zł pochodziło z dotacji unijnych.
„Olsztynianie bardzo chętnie korzystają z tego ekologicznego środka transportu. Tylko na przełomie lat 2015/2016 przybyło nam około 10 procent pasażerów do liczby wcześniej przewożonych komunikacją miejską” - podkreśla prezydent Grzymowicz.
Miasto Olsztyn zrealizowało trzy projekty na łączną kwotę 880 mln zł dofinansowania w ramach działań: „Systemy miejskiego transportu zbiorowego” Programu Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz „Zrównoważony transport miejski” Programu Polska Wschodnia 2014-2020.
Źródło: PAP
Zobacz również:
Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?