Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask i stał się przyjemną przystanią dla wszystkich podróżnych

OPRAC.:
Kamil Kusier
Kamil Kusier
Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask i stał się przyjemną przystanią dla wszystkich podróżnych
Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask i stał się przyjemną przystanią dla wszystkich podróżnych PKP S.A.
Niewielki, historyczny, o konstrukcji szachulcowej, pochodzący z lat 20. XX wieku – dworzec Hel, bo o nim mowa, odzyskał historyczny blask i stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich podróżnych. Od dwóch dni korzystać mogą też z niego pasażerowie. Podróż z i na Półwysep Helski stała się teraz przyjemniejsza, a wspomnienia z pobytu na cyplu zyskały dodatkowy walor estetyczny.

- Przebudowa dworca realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska trwała prawie półtora roku. Dzięki niej ostatni dworzec na linii kolejowej na Półwyspie Helskim i jednocześnie jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce odzyskał swój historyczny wygląd - mówi Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

Jak informuje PKP, od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę. Renowację przeszła również unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane pomalowano na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Dach natomiast pokryto dachówką w kolorze naturalnej cegły. Na elewacji pojawiły się również zegary, a także szyldy z nazwą dworca (od peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony miejscowości.

- Nowością jest stworzenie pod wiatą od strony peronów kącika dla najmłodszych pasażerów kolei. Dzieci znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy oraz wagonów, a także kolorowe, okrągłe stoliki - dodaje Bartłomiej Sarna.

Na pasażerów czeka również nowa strefa obsługi podróżnych. W pobliżu poczekalni, którą zaaranżowano nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) oraz szarości (podłoga) i wyposażono w gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar, pasażerowie znajdą toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej oraz dla rodzica z dzieckiem.

– Hel to kolejny dworzec na Półwyspie Helskim, który otworzyliśmy w tym roku dla podróżnych po przebudowie. Dzięki zakończonej inwestycji jego elewacja odzyskała historyczny charakter, odbudowaliśmy również wiatę przylegającą do budynku. Cieszy jednak przede wszystkim to, że pasażerowie zyskali nowoczesną i komfortową przestrzeń obsługi podróżnych, która jest dostępna również dla osób z niepełnosprawnościami. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie będzie dobrze służył pasażerom – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki inwestycji dworzec stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów.

- Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich m. in. oznaczenia w alfabecie Braille`a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastową kolorystykę wnętrz - informuje Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

Jak przekazały w komunikacie prasowym Polskie Koleje Państwowe, dworzec jest także ekologiczny i bezpieczny. Budynek nie tylko ocieplono od zewnątrz, ale też – by ograniczyć straty ciepła – wymieniono w nim okna i drzwi oraz zainstalowano kurtyny powietrzne przy wejściach do holu dworca.

- W obiekcie zamontowano również energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa nowoczesny system monitoringu - mówi Bartłomiej Sarna.

Przebudowa objęła również otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem, który zyskał całkowicie nową nawierzchnię, znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, foodtrucków oraz taksówek. Nowością w otoczeniu dworca jest wiata rowerowa, na której dachu zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii.

Łączny koszt przebudowy dworca Hel wyniósł 10,03 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask i stał się przyjemną przystanią dla wszystkich podróżnych - Dziennik Bałtycki

Wróć na wladyslawowo.naszemiasto.pl Nasze Miasto